Metodologi kajian adalah merupakan salah satu bahagian
yang penting dalam mengumpul data bagi menjawab dan mencapai semua objektif
kajian. Kaedah yang digunakan haruslah berkesan dan bersesuaian dengan kajian
yang dilaksanakan. Terdapat tiga jenis kajian yang
boleh dipilih dalam menetapkan suatu metodologi iaitu kajian kuantitatif,
kajian kualitatif dan kajian gabungan. Pendekatan bahagian metodologi ini ditentukan
oleh persoalan dan objektif kajian.
Berdasarkan segala persoalan
dan objektif yang telah dinyatakan, kajian ini telah menggunakan pendekatan
kajian kualitatif. Kajian kualitatif ini mengumpul data yang bersifat
kualitatif yang diperoleh dengan cara pemerhatian, temu bual dan analisis
dokumen yang berkaitan. Bahagian ini akan menerangkan metodologi kajian yang
akan merangkumi reka bentuk kajian, subjek kajian, prosedur kajian, prosedur
pengambilan data serta prosedur penganalisisan data.
3.1
Reka Bentuk Kajian
Kajian
yang telah dirangka oleh pengkaji ialah kajian yang bersifat kualitatif atau
deskriptif yang merupakan kajian yang dibuat berdasarkan gambaran yang sedia
ada. Reka bentuk kajian yang dijalankan
oleh pengkaji adalah menjurus kepada kaedah-kaedah yang digunakan bagi menjawab
segala persoalan yang telah dinyatakan dalam objektif kajian. Bagi mencapai
objektif ini, penyelidik berusaha membuat persediaan yang selengkapnya sebelum
memulakan kajian. Penyelidik bersedia dengan pengetahuan-pengetahuan yang
berkaitan dengan tajuk kajian dan seterusnya merangka gerak kerja kajian.
Kajian yang dirangka akan mempunyai hala tuju yang sejajar dengan garis panduan
masa yang telah ditetapkan oleh penyelidik.
3.2
Subjek Kajian
Bahagian
ini akan memberikan penekanan kepada penyelidik dalam memilih lokasi dan
responden yang boleh dijadikan sebagai subjek atau sampel kajian yang sesuai
bagi penyelidikan ini. Tajuk penyelidikan seperti yang telah dinyatakan adalah
berkhususkan pengurusan pembelajaran pendidikan khas. Justeru, penyelidik
membuat tinjaun dan pencarian sekolah di sekitar kawasan penyelidik yang
mempunyai ciri-ciri yang diperlukan dalam kajian ini. Penyelidik telah memilih
sekolah A sebagai lokasi kajian kerana sekolah tersebut menyediakan program
pendidikan khas yang utama di kawasan penyelidik berbanding dengan
sekolah-sekolah yang lain. Hal ini pasti akan meningkatkan keberkesanan dan
memudahkan proses kajian.
3.3
Prosedur Kajian
Bahagian
prosedur kajian ini akan membincangkan secara ringkas keseluruhan gerak kerja
atau prosedur kajian yang telah dirangka oleh penyelidik. Prosedur yang telah
dirangka ini adalah berdasarkan panduan tugasan kajian yang diberikan dan
mematuhi syarat-syarat pelaksanaan sesebuah kajian. Bahagian ini terbahagi
kepada tiga bahagian iaitu sebelum penyelidik membuat pengumpulan data, semasa
proses pengumpulan data dan selepas pengumpulan data kajian.
Sebelum
penyelidik membuat pengumpulan data di lokasi kajian yang telah dipilih iaitu
sekolah A, penyelidik telah membuat permohonan kebenaran melakukan kajian
daripada sekolah tersebut. Penyelidik menggunakan surat kebenaran kajian
daripada Kementerian Pendidikan Malaysia yang perlu dipohon oleh penyelidik
daripada pihak universiti. Surat ini diperlukan bagi membolehkan sekolah
tersebut menerima dan bersetuju untuk dijadikan lokasi dan responden kajian.
Setelah selesai, penyelidik membina soalan-soalan yang diperlukan dalam proses
pengumpulan data.
Seterusnya,
setelah lokasi kajian dan respoden diperoleh, kajian diteruskan dengan proses
pengumpulan data iaitu penyelidik bergerak ke sekolah A bagi mendapatkan segala
maklumat yang diperlukan oleh kajian ini. Bahagian ini diterangkan dengan lebih
terperinci di bahagian prosedur pengambilan data.
Setelah
selesai proses pengumpulan data, penyelidik akan meneruskan kajian dengan
penganalisisan data yang telah diperoleh daripada kajian lapangan tersebut.
Bahagian ini juga akan diterangkan dengan lebih terperinci di bahagian prosedur
penganalisisan data.
3.4
Prosedur Pengambilan Data
Prosedur
pengambilan data ini memainkan peranan yang penting dalam menentukan dapatan
kajian ini. Penyelidik bersedia dengan teliti tentang data yang dikehendaki
supaya tidak perlu mengulangi proses pengambilan data ini. Penyelidik membina
instrumen kajian seperti soalan-soalan kepada responden bagi mendapatkan
maklumat yang lengkap dan sempurna. Instrumen ini dirangka berdasarkan oleh bahan-bahan
rujukan yang dipilih oleh penyelidik sesuai dengan tajuk kajian. Penyelidik memilih
untuk menemu bual responden, membuat pemerhatian lokasi dan persekitaran
sekolah serta analisis dokumen yang diberikan oleh pihak sekolah bagi mengumpul
data kajian.
3.4.1 Temu Bual Responden
Instrumen kajian yang
menggunakan kaedah temu bual ini akan membantu penyelidik mendapatkan maklumat
yang mempunyai kesahihan yang tinggi dan terus daripada responden. Dalam kajian
ini, penyelidik menemu bual guru-guru pendidikan khas di sekolah A tentang
soalan-soalan yang berkaitan dengan tajuk kajian. Penyelidik mencatat segala
maklumat yang diperoleh hasil daripada temu bual tersebut. Instrumen
soalan-soalan temu bual ini akan dibincangkan dalam bahagian dapatan kajian.
3.4.2 Pemerhatian
Penyelidik membuat pemerhatian
ringkas terhadap pengurusan murid pendidikan khas semasa menjalankan lapangan kajian di sekolah A. Penyelidik memberi
tumpuan kepada keadaan persekitaran sekolah, bilik darjah dan keperluan yang
disediakan oleh pihak sekolah untuk pelajar pendidikan khas. Pemerhatian ini
serba sedikit dapat membantu penyelidik menjawab beberapa persoalan kajian yang
berkaitan bilik darjah dan sebagainya.
3.4.3 Analisis Dokumen
Dalam bahagian ini, penyelidik
menggunakan dokumen yang diberikan olah pihak sekolah A untuk mendapatkan
maklumat-maklumat yang berkaitan dan lebih bersifat kuantitatif. Contohnya,
pihak sekolah memberikan risalah sekolah yang mempunyai maklumat tentang
bilangan pelajar pendidikan khas, bilangan kelas dan sebagainya.
3.5
Prosedur Penganalisisan Data
Proses penganalisisan data ini dilaksanakan setelah
semua maklumat atau data dikumpul secukupnya. Penyelidik bekerjasama
menganalisis segala maklumat yang diperoleh daripada kajian lapangan ini tidak
kira hasil daripada temu bual, pemerhatian mahupun analisis dokumen. Penyelidik
juga menyusun segala maklumat dan membuat kesimpulan bagi menjawab segala
persoalan dalam kajian ini.
Kesimpulannya,
metodologi kajian memainkan peranan yang penting dalam sesebuah kajian.
Penyelidik harus memberi tumpuan dalam menentukan metodologi sesuai yang akan
digunakan dalam melaksanakan sesebuah kajian. Metodologi kajian ini ditentukan
dengan baik oleh penyelidik dalam melengkapkan tugasan kajian ini.
Comments
Post a Comment